Betalingen

Hoe zijn de betalingsvoorwaarden voor de catering?

De betaling voor de catering dient in een keer te worden voldaan.

Hoe zijn de betalingsvoorwaarden voor de scheepshuur?

De betaling vindt plaats in drie termijnen. Bij boekingen vanaf 6 weken voor afvaart betaalt u 100% bij reservering.

Boeken

Kan ik de boeking annuleren?

Annuleren kan schriftelijk, per e-mail of telefonisch.

De informatie over de annuleringskosten vindt u in onze algemene voorwaarden via deze link:
Algemene Voorwaarden

 

Hoe verloopt de boeking?

Wanneer u een schip heeft geboekt, sturen wij u per e-mail en/of per post het huurcontract, een kopie van het huurcontract en de factuur toe. De kopie van het huurcontract zien wij graag binnen 10 dagen ondertekend retour. Dit kan per mail, fax maar ook per post. Nadat wij de kopie hebben ontvangen, maken wij uw reservering definitief.

Kan ik een optie nemen op een schip?

U kunt een vrijblijvende optie nemen op het schip, een optie houden wij uiterlijk 7 dagen voor u vast.

Kan ik voor- of naseizoenskorting krijgen?

Alleen bij Rederij Vooruit krijgt u nog voor- en naseizoenskorting in 2023.
Het voorseizoen is t/m 28 april 2023 en het naseizoen begint op 22 september 2023.

U kunt dan 10% van de scheepshuur afhalen.

Eindschoonmaak

Met uitzondering van enkele schepen, is de eindreiniging niet bij de prijs inbegrepen. Deze kunt u zelf verzorgen, maar het is ook mogelijk de eindschoonmaak door de rederij te laten doen.
De tarieven voor 2023 zijn als volgt:

Schepen tot 20 personen  –  € 110,00
Schepen tot 25 personen  –  € 145,00
Schepen tot 34 personen  –  € 190,00

Bij de schepen Ontmoeting, Antonia Maria, Mallejan, Pallieter, Risico en Eersteling is de eindschoonmaak inclusief.

 

Wat is niet bij de prijs inbegrepen?

Niet bij de scheepshuur inbegrepen is catering, kosten voor extra activiteiten, dekbedden, handdoeken, eindschoonmaak (bij sommige schepen is dit bij de prijs inbegrepen), parkeerkosten voor de auto, vervoer naar en van de haven, reisverzekering, annuleringsverzekering, reserveringskosten en calamiteitenfonds.

Wat is bij de prijs inbegrepen?

Bij de scheepshuur inbegrepen is een schipper, een matroos en alle bijkomende kosten zoals havengeld, sluiskosten en oliekosten en BTW.

Waar vind ik de verhuurprijzen van de schepen?

Op de individuele pagina’s van de schepen ziet u aan de rechterzijde een actueel overzicht van de verhuurprijzen.

Hoe weet ik of een schip beschikbaar is?

Al onze schepen hebben een individuele pagina op de website. De beschikbaarheid kunt u telefonisch of via de mail opvragen; ons team maakt graag een vrijblijvende offerte voor u.

Hoe boek ik een schip?

U kunt telefonisch of per e-mail boeken. Per telefoon zijn wij bereikbaar op 088-7333 745 en online via info@rederij-vooruit.nl.

Bus

Kan Rederij Vooruit ook vervoer voor ons regelen?

Als u wilt, kunnen wij tegen een vergoeding busvervoer naar uw afvaarthaven regelen. Wij werken samen met een erkend busbedrijf, dat uitsluitend met Keurmerk-bussen rijdt.

Catering

Waar eet de bemanning?

De bemanning eet graag een hapje met u mee, wij verzoeken u hier rekening mee te houden wanneer u zelf kookt. Wanneer u een arrangement heeft geboekt, hoeft u voor de crew geen maaltijden te verzorgen.

Kan er aan boord worden gebarbecued?

Graag brengen wij voor afvaart een (gas)barbecue aan boord, de huur voor een barbecue bedraagt € 45,00. Wanneer u daarbij barbecuepakketten afneemt, vervallen deze kosten.
Een compleet overzicht van de barbecue mogelijkheden vindt u via deze link: catering aan boord

 

Is er een biertap aan boord?

Voor € 45,00 huurt u een mobiele tapinstallatie en tapt u op elk gewenst moment een lekker koud biertje.
Een vat bier van 20 liter kost (vanaf) € 95,00 en een fust van 30 liter neemt u af voor € 115,00 (vanaf prijs). Bij afname van bier brengen wij geen huur voor tap en bijhorende CO2 in rekening.
Wanneer u de gevraagde hoeveelheid minimaal een week van tevoren aan ons doorgeeft, zorgen wij dat deze voor afvaart op het schip wordt gezet.
Staat er een tap aan boord, dan neemt u bier af bij de schipper. Dit bestelt u echter wel via onze rederij.

Is het water aan boord drinkbaar?

Elk schip heeft voldoende schoon drinkwater aan boord. De kleinste schepen beschikken over circa 1000 liter, de grootste schepen tot circa 10.000 liter drinkwater.
De tanks voor drinkwater worden wekelijks gespoeld.

Kan Rederij Vooruit ook de catering verzorgen?

Wanneer u zelf geen zin heeft in de kombuis te sloven, verzorgen wij graag de catering. Of dit nu een simpele lunch betreft of een uitgebreide barbecue aan boord, wij denken graag met u mee.
Ook een leuke optie is om voor of na de zeiltocht gezellig met elkaar te eten in ons fondue- en gourmetrestaurant de Admirael in Harlingen!

Waar kan ik mijn boodschappen doen?

De supermarkten in Harlingen zijn van maandag tot en met zaterdag van 8:00 tot in ieder geval 21:00 uur geopend. Op zondag zijn de meeste supermarkten geopend van 08:00 tot 18:00 uur.
Daarnaast zijn er meerdere supermarkten die alle gewenste boodschappen alvast voor u klaarzetten of zelfs de boodschappen aan boord bezorgen.

Plus Supermarkt
Jumbo
Albert Heijn
Aldi
Lidl
Poeisz
Spar


Bakkerij Elsinga in Harlingen is geopend van maandag tot vrijdag van 8:00 tot 18:00 uur.
Op zaterdag is de bakkerij geopend van 7:30 tot 17:00 uur.

Kan ik zelf koken aan boord?

Elk schip beschikt over een goed uitgeruste keuken waar u onder andere een gasstel, een koelkast, diverse pannen, bestek, servies en glazen kunt vinden. Veel schepen hebben de keuken daarnaast uitgerust met extra’s zoals bijvoorbeeld een vriesvak, een oven of een koffiezetapparaat.
Zo kunt u in alle comfort uw eigen maaltijden bereiden. Echter met uitzondering van zeilschip Koh-I-Noor; aan boord van dit partyschip zorgt de vaste cateraar dat de inwendige mens niets tekort komt.

Schepen

Hoe zit het met vergunningen en certificaten

Als je met een zeilschip gaat varen moet je uiteraard voldoen aan wet- en regelgeving. Rederij Vooruit doet er alles aan om jouw zeilvakantie zo plezierig mogelijk te laten verlopen. We werken samen met vakkundige schippers die heel goed weten wat ze doen. Ze kennen het water als hun broekzak, zijn op de hoogte van het weer en kennen de getijden uit het hoofd.  Alle schepen zijn gecertificeerd. Je kunt zelf het certificaat opzoeken op deze website, bij elk schip. Veiligheid voorop dus.

Zijn er zwemvesten aan boord aanwezig?

Voor elke opvarende is een zwemvest aan boord aanwezig. Zwemvesten voor kinderen dienen wij apart aan boord te brengen, graag vernemen wij tijdig hoeveel kinderen er met de tocht meezeilen.

Hoe zit het met EHBO en ongevallen?

Al onze schippers beschikken over de juiste verplichte papieren, waaronder EHBO.

Kan ik elektrische apparaten meenemen?

Elektrische apparaten zoals een föhn of stijltang gebruiken veel stroom, gelieve deze thuis te laten. Het opladen van mobiele telefoons, foto- of videoapparatuur of scheerapparaten is wel mogelijk.

Welke faciliteiten zijn er aan boord?

Al onze schepen zijn uitgerust met een keuken en sanitaire voorzieningen. De inrichting verschilt per schip, voor specificaties verwijzen wij u door naar de individuele pagina’s van de schepen.

Zijn huisdieren toegestaan aan boord?

Elke schipper hanteert zijn eigen regels omtrent huisdieren aan boord. Wij vertellen u graag op welke schepen uw trouwe viervoeter welkom is.
Er worden wel extra kosten in rekening gebracht omdat het schip extra schoongemaakt moet worden.

Zijn de schepen toegankelijk voor rolstoelen en mindervaliden?

Veel schepen beschikken over een ruime kuip aan dek en zijn tijdens dagtochten prima geschikt voor rolstoelen en mindervaliden. Door de smalle gangboorden en trappen, is het in een rolstoel aan boord echter moeilijk verplaatsen. Tenzij de rolstoel kan worden ingeklapt en de mindervalide kan worden getild, zijn onze schepen helaas niet geoutilleerd voor meerdaagse zeiltochten.

De meeste schepen zijn aardig op leeftijd. Hoe veilig zijn de schepen?

Alle schepen beschikken over een geldig CvO (Certificaat van Onderzoek) waar o.a. ook de keuring van de tuigage onder valt. Hieronder vindt u de link naar de officiële lijst met gecertificeerde schepen: https://www.ilent.nl/onderwerpen/gecertificeerde-zeilende-passagiersschepen-voor-binnenwateren

Meer informatie over het keuren van de tuigage van zeilende passagiersschepen vindt u door te klikken op deze LINK.

Verder hebben alle schippers de wettelijk verplichte diploma’s.

Verzekering

Wat houdt het SGR-keurmerk in?

Als enige rederij in Nederland mag Rederij Vooruit het prestigieuze logo SGR uiten.

Het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) is een organisatie die garantstaat voor een door reizigers geboekte reis in het geval een reisorganisatie in financiële moeilijkheden komt.

Hoe werkt het met verzekeringen?

U kunt bij Rederij Vooruit eenvoudig een reis- en/of annuleringsverzekering afsluiten.

Voor deze verzekeringen zijn wij een samenwerking aangegaan met LTA verzekeringen.

Zeiltocht

Kan ik zeeziek worden aan boord?

Zeeziekte komt in principe weinig voor. Omdat een zeilschip tegenwoordig zo is gebouwd dat het op een kant gaat hangen, wordt de beweging van links naar rechts niet meer gemaakt. U heeft nu alleen nog met de beweging van voren te maken, dit kan het evenwichtsorgaan normaliter aan.
Wilt u het zekere voor het onzekere nemen, dan zijn er bij de drogist pilletjes tegen zeeziekte of wagenziekte te verkrijgen.

Wat is het kledingadvies?

Op een zeilschip bent u altijd afhankelijk van de weersomstandigheden, wij raden aan om zowel voor slecht als goed weer kleding in te pakken. Aan dek is het verstandig stevige schoenen met rubberen zolen te dragen.

Welke bagage moet ik meenemen?
  • slaapzak
  • handdoeken en theedoeken
  • afwasmiddel
  • vuilniszakken
  • toiletpapier
  • schoeisel met rubberzolen
  • kleding voor warme en koude dagen
  • regenkleding
  • zonnebrandcrême
  • persoonlijke spullen
  • paspoort

In verband met de beperkte ruimte in de kajuiten, de bagage bij voorkeur in sporttassen in plaats van koffers mee te nemen.

Is het bij een afvaart op maandag ook mogelijk om zondag al aan boord te komen?

Bij een afvaart op maandag, mag u op de zondag om 20:00 uur kosteloos aan boord komen. Bij deze vroege opstap wordt er niet meer gezeild, dit is enkel mogelijk tegen meerprijs.

Is het mogelijk eerder aan boord te komen?

Afhankelijk van het vaarschema en de schoonmaak van het schip, is het in sommige gevallen mogelijk eerder aan boord te komen. Dit verschilt per tocht en kan niet worden gegarandeerd.

Waar gaat de zeiltocht naartoe?

In overleg met de schipper bepaalt u zelf de vaarroute en stelt u het programma samen. Wilt u zeehondjes bekijken of naar een Waddeneiland? De schipper tipt u met plezier de mooiste plekken en bezienswaardigheden en denkt met u mee.

Waar kan ik parkeren?

Er zijn meerdere bewaakte parkeerterreinen in Harlingen. Parkeren kan onder andere bij parkeerterrein De Bazuin en parkeerterrein Tsjerk Hiddes.

Alle informatie vindt u via deze link: Parkeren Harlingen

Waar stap ik aan boord?

Onze thuishaven in Harlingen, maar in overleg het is ook mogelijk om vanuit een andere haven te vertrekken.

De tjalk Mercurius heeft de havenstad Hoorn als thuishaven, de Anna Catharina vaart voor een groot deel van het seizoen vanuit Zoutkamp.

Welke zeiltermijnen zijn er mogelijk?

Dagtocht
9:30 tot 17:30 uur

Weekend
Vrijdag van 20:00 tot zondag 17:00 uur

Midweek
Zondag 20:00 tot vrijdag 15:00 uur

Week
Zondag 20:00 tot zondag 15:00 uur
Vrijdag 20:00 tot vrijdag 20:00 uur

Short weekend (alleen in overleg)
Vrijdag van 17:00 tot zaterdag 17:00 uur
Zaterdag 17:00 tot zondag 17:00 uur

Weekend Royale (alleen in overleg)
Vrijdag 17:00 (inclusief zeilen op vrijdag*) tot zondag 17:00

*alleen in hoogseizoen en als het weer het toestaat