Boeken

Hoe boek ik een schip?
U kunt telefonisch of per e-mail boeken. Per telefoon zijn wij bereikbaar op 088-7333 745 en online via info@rederij-vooruit.nl.

Hoe weet ik of een schip beschikbaar is?
Al onze schepen hebben een individuele pagina op de website.
Op desbetreffende pagina kunt u aan de rechterzijde de beschikbaarheid van de schepen checken.

Waar vind ik de verhuurprijzen van de schepen?
Op de individuele pagina’s van de schepen ziet u aan de rechterzijde een actueel overzicht van de verhuurprijzen.

Wat is bij de prijs inbegrepen?
Bij de scheepshuur inbegrepen is een schipper, een matroos en alle bijkomende kosten zoals havengeld, sluiskosten en oliekosten en BTW.

Wat is niet bij de prijs inbegrepen?
Niet bij de scheepshuur inbegrepen is catering, kosten voor extra activiteiten, dekbedden, handdoeken, eindschoonmaak, parkeerkosten voor de auto, vervoer naar de haven, reisverzekering, annuleringsverzekering en reserveringskosten.

Eindschoonmaak
Met uitzondering van enkele schepen, is de eindreiniging niet bij de prijs inbegrepen. Deze kunt u zelf verzorgen, maar het is ook mogelijk de eindschoonmaak door de rederij te laten doen.

Schepen tot 20 personen  –  € 110,00
Schepen tot 25 personen  –  € 145,00
Schepen tot 34 personen  –  € 190,00

Kan ik voor- of naseizoenskorting krijgen?
20% korting – bij een boeking tussen 1/11/2019 en 20/12/2019
20% korting – bij een boeking tussen 1/1/2020 en 15/3/2020
10% korting – bij een boeking tussen 15/3/2020 en 28/4/2020
10% korting – bij een boeking tussen 15/9/2020 en 25/10/2020
20% korting – bij een boeking tussen 25/10/2020 en 20/12/2020

Kan ik een optie nemen op een schip?
U kunt een vrijblijvende optie nemen op het schip.
Deze optie houden wij uiterlijk 10 dagen voor u vast.

Hoe verloopt de boeking?
Wanneer u een schip heeft geboekt, sturen wij u per post en per e-mail het huurcontract, een kopie van het huurcontract en de factuur toe.
De kopie van het huurcontract zien wij graag ondertekend retour, hiervoor kunt u de bijgesloten retourenvelop gebruiken. Nadat wij de kopie hebben ontvangen, maken wij uw reservering definitief.

Kan ik de boeking annuleren?
Annuleren kan schriftelijk, per e-mail of telefonisch.

Schadeloosstelling schip:

  • 35% bij boeking;
  • 40% in geval van annulering tot 6 maanden voor afvaart;
  • 50% in geval van annulering tot 5 maanden voor afvaart;
  • 60% in geval van annulering tot 4 maanden voor afvaart;
  • 70% in geval van annulering tot 3 maanden voor afvaart;
  • 80% in geval van annulering tot 2 maanden voor afvaart;
  • 90% in geval van annulering tot 1 maand voor afvaart;
  • 100% in geval van annulering tot 1 dag voor afvaart;
  • 100% in geval van annulering op de dag van afvaart.

Schadeloosstelling catering en overige diensten:

  • 15% in geval van annulering tot 2 maanden voor de afvaart;
  • 25% in geval van annulering tot 1 maand voor de afvaart;
  • 50% in geval van annulering tot 2 weken voor de afvaart;
  • 75% in geval van annulering tot 1 week voor de afvaart;
  • 95% in geval van annulering tot en met 1 dag voor de afvaart;
  • 100% in geval van annulering op de dag van afvaart.

Schepen

De meeste schepen zijn aardig op leeftijd. Hoe veilig zijn de schepen?
Alle schepen zijn door de jaren heen gerenoveerd en volledig aangepast voor de chartervaart. Eens per twee jaar worden al onze schepen streng gekeurd door de Scheepvaartinspectie. Ook beschikken alle schippers over de wettelijk verplichte diploma’s.

Zijn de schepen toegankelijk voor rolstoelen en mindervaliden?
Veel schepen beschikken over een ruime kuip aan dek en zijn tijdens dagtochten prima geschikt voor rolstoelen en mindervaliden.
Door de smalle gangboorden en trappen, is het in een rolstoel aan boord echter moeilijk verplaatsen. Tenzij de rolstoel kan worden ingeklapt en de mindervalide kan worden getild, zijn onze schepen helaas niet geoutilleerd voor meerdaagse zeiltochten.

Zijn huisdieren toegestaan aan boord?
Elke schipper hanteert zijn eigen regels omtrent huisdieren aan boord. Wij vertellen u graag op welke schepen uw trouwe viervoeter welkom is. Houd wel rekening met extra kosten voor de einschoonmaak.

Welke faciliteiten zijn er aan boord?
Al onze schepen zijn uitgerust met een keuken en sanitaire voorzieningen.
De inrichting verschilt per schip, voor specificaties verwijzen wij u door naar de individuele pagina’s van de schepen.

Kan ik elektrische apparaten meenemen?
Elektrische apparaten zoals een föhn of stijltang gebruiken veel stroom, gelieve deze thuis te laten of alleen te gebruiken in het toiletgebouw aan de haven. Het opladen van mobiele telefoons, foto- of videoapparatuur of scheerapparaten is wel mogelijk.

Hoe zit het met EHBO en ongevallen?
Al onze schippers beschikken over de juiste verplichte papieren, waaronder EHBO.

Zijn er zwemvesten aan boord aanwezig?
Voor elke opvarende is een zwemvest aan boord aanwezig.
Zwemvesten voor kinderen dienen wij apart aan boord te brengen, graag vernemen wij tijdig hoeveel kinderen er met de tocht meezeilen.

Zeiltocht

Welke zeiltermijnen zijn er mogelijk?
Dagtocht
9:30 tot 17:00 uur

Short weekend
Vrijdag van 17:00 tot zaterdag 17:00 uur
Zaterdag 17:00 tot zondag 17:00 uur

Weekend Royale
Vrijdag 17:00 (inclusief zeilen op vrijdag) tot zondag 17:00

Weekend
Vrijdag van 20:00 tot zondag 17:00 uur

Midweek
Zondag 20:00 tot vrijdag 15:00 uur

Week
Zondag 20:00 tot zondag 15:00 uur
Vrijdag 20:00 tot vrijdag 20:00 uur

Waar stap ik aan boord?
Onze thuishaven in Harlingen, maar in overleg het is ook mogelijk om vanuit een andere haven te vertrekken.

Waar kan ik parkeren?
Er zijn meerdere bewaakte parkeerterreinen in Harlingen.
Parkeren kan onder andere bij parkeerterrein De Bazuin en parkeerterrein Tsjerk Hiddes.

Waar gaat de zeiltocht naartoe?
In overleg met de schipper bepaalt u zelf de vaarroute en stelt u het programma samen. Wilt u zeehondjes bekijken of naar een Waddeneiland?
De schipper tipt u met plezier de mooiste plekken en bezienswaardigheden en denkt met u mee.

Is het mogelijk eerder aan boord te komen?
Afhankelijk van het vaarschema en de schoonmaak van het schip, is het in sommige gevallen mogelijk eerder aan boord te komen. Dit verschilt per tocht en kan niet worden gegarandeerd.

Is het bij een afvaart op maandag ook mogelijk om zondag al aan boord te komen?
Bij een afvaart op maandag, mag u op de zondag om 20:00 uur kosteloos aan boord komen. Bij deze vroege opstap wordt er niet meer gezeild, dit is enkel mogelijk tegen meerprijs.

Welke bagage moet ik meenemen?

  • slaapzak
  • handdoeken en theedoeken
  • afwasmiddel
  • vuilniszakken
  • toiletpapier
  • schoeisel met rubberzolen
  • kleding voor warme en koude dagen
  • regenkleding
  • zonnebrandcrême
  • persoonlijke spullen
  • paspoort

In verband met de beperkte ruimte in de kajuiten, de bagage bij voorkeur in sporttassen in plaats van koffers mee te nemen.

Wat is het kledingadvies?
Op een zeilschip bent u altijd afhankelijk van de weersomstandigheden, wij raden aan om zowel voor slecht als goed weer kleding in te pakken.
Aan dek is het verstandig stevige schoenen met rubberen zolen te dragen.

Kan ik zeeziek worden aan boord?
Zeeziekte komt in principe weinig voor. Omdat een zeilschip tegenwoordig zo is gebouwd dat het op een kant gaat hangen, wordt de beweging van links naar rechts niet meer gemaakt. U heeft nu alleen nog met de beweging van voren te maken, dit kan het evenwichtsorgaan normaliter aan. Wilt u het zekere voor het onzekere nemen, dan zijn er bij de drogist pilletjes tegen zeeziekte of wagenziekte te verkrijgen.

Catering

Kan ik zelf koken aan boord?

Elk schip beschikt over een goed uitgeruste keuken waar u onder andere een gasstel, een koelkast, diverse pannen, bestek, servies en glazen kunt vinden. Veel schepen hebben de keuken daarnaast uitgerust met extra’s zoals bijvoorbeeld een vriesvak, een oven of een koffiezetapparaat.
Zo kunt u in alle comfort uw eigen maaltijden bereiden.

Waar kan ik mijn boodschappen doen?
De supermarkten in Harlingen zijn van maandag t/m zaterdag van 8:00 tot 21:00 uur geopend. Op zondag zijn de meeste supermarkten geopend van 12:00 tot 18:00 uur. Indien u wenst kunnen diverse supermarkten uw boodschappen alvast voor u bij elkaar zoeken en klaarzetten. Indien gewenst kunnen zij het ook aan boord bezorgen. Via de Albert Heijn en de Spar kunt u uw boodschappen bestellen en de voorwaarden bekijken. De Jumbo in Harlingen werkt met Pick Up Points; u bestelt uw boodschappen online en haalt ze op het afgesproken tijdstip in de winkel op.

Kan Rederij Vooruit ook de catering verzorgen?
Wanneer u zelf geen zin heeft in de kombuis te sloven, verzorgen wij graag de catering. Of dit nu een simpele lunch betreft of een uitgebreide barbecue aan boord, wij denken graag met u mee. Ook een leuke optie is om voor of na de zeiltocht gezellig met elkaar te eten in ons fondue- en gourmetrestaurant de Admirael in Harlingen!

Is het water aan boord drinkbaar?
Aan boord van elk schip is voldoende schoon drinkwater aan boord.
De kleinste schepen beschikken over circa 1000 liter, de grootste schepen tot circa 10.000 liter drinkwater. De tanks voor drinkwater worden wekelijks gespoeld.

Is er een biertap aan boord?
Een groot aantal schepen is uitgerust met een biertap. Indien uw schip niet over een tap beschikt, dan zetten wij een mobiele biertap voor u aan boord. Deze kosten bedragen € 45,00. Fusten bier kunnen via Rederij Vooruit worden besteld, deze worden voor afvaart op het schip gebracht. Een fust van 30 liter en is goed voor circa 110 tot 120 glazen.

Kan er aan boord worden gebarbecued?
Graag brengen wij voor u een barbecue aan boord, de huur voor een barbecue bedraagt € 45,00. In combinatie met afname van barbecuepakketten, vervallen deze kosten.

Waar eet de bemanning?
De bemanning eet graag een hapje met u mee, wij verzoeken u hier rekening mee te houden wanneer u zelf kookt. Wanneer u een arrangement heeft geboekt, hoeft u voor de crew geen maaltijden te verzorgen.

Bus

Kan Rederij Vooruit ook vervoer voor ons regelen?
Als u wilt, kunnen wij tegen een vergoeding busvervoer naar uw afvaarthaven regelen. Wij werken samen met een erkend busbedrijf dat uitsluitend met Keurmerk-bussen rijdt.

Verzekering

Hoe werkt het met verzekeringen?
U kunt bij Rederij Vooruit eenvoudig een reis- en/of annuleringsverzekering afsluiten. Voor deze verzekeringen zijn wij een samenwerking aangegaan met Europeesche Verzekeringen in Utrecht.

Wat houdt het SGR-keurmerk in?
Als enige rederij in Nederland mag Rederij Vooruit het prestigieuze logo SGR voeren. Stichting Garantiefonds Reisgelden is een organisatie die garant staat voor een door reizigers geboekte reis in het geval dat een reisorganisatie in financiële moeilijkheden komt.

Wat houdt het ANVR-keurmerk in?
ANVR staat voor het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen en hanteert strenge normen voor het lidmaatschap. De vereniging bevordert de kwaliteit van de reizen en de informatie daarover. Dit geeft u zekerheid dat uw reissom bij faillissement van een ANVR-onderneming volgens de voorwaarden wordt vergoed

Wat houdt het Calamiteitenfonds in?
Tot slot is Rederij Vooruit aangesloten bij het Calamiteitenfonds. Deze stichting keert (gedeeltelijk) uit wanneer als gevolg van een calamiteit de reis niet of slechts deels uitgevoerd kan worden. Ook worden de noodzakelijke hieruit voortvloeiende meerkosten vergoed en ontvangt u een compensatie bij vroegtijdige repatriëring.

Betalingen

Hoe zijn de betalingsvoorwaarden voor de scheepshuur?
De betaling vindt plaats in drie termijnen. Bij boekingen vanaf 6 weken voor afvaart betaalt u 100% bij reservering.

Hoe zijn de betalingsvoorwaarden voor de catering?
De betaling voor de catering dient in een keer te worden voldaan.